SWIM TIP: NAVIGEREN IN OPEN WATER

Bijgewerkt: mei 27


In het open water hebben we geen lijn om te volgen en een veel grotere omgeving en daar ergens proberen we toch altijd weer een doel te hebben en een rechte lijn te zwemmen. Oke, voor sommigen is het een sport om zomaar te gaan zwemmen. ;-)


Hoe kan je nu het beste navigeren zonder te veel verstoring in je borstcrawlslag te krijgen? En welke mogelijkheden heb je allemaal in verschillende omstandigheden?

1. Navigeren door vooruit te kijken

2. Navigeren op de kanten

3. Navigeren op golf/windrichting



1. NAVIGEREN - VOORUIT KIJKEN

HOE? Naar voren kijken in je borstcrawl slag. Op het moment dat je 1 arm naar voren hebt, kijk je langs je arm naar voren. Hooguit je ogen net boven het water, zodat je je hoofd zo min mogelijk optilt. Hoe verder je je hoofd optilt, hoe meer je benen zakken. Dus doe het snel en breng je hoofd snel weer terug in de positie (laag, ontspannen en naar beneden kijkend)


Tip: Kijk ook echt, sommige staren omdat ze de focus niet zo snel kunnen vatten. Maar blijf niet te lang kijken en in die positie hangen. Want hoe lang je hoofd boven water is, hoe verder je benen zakken. Zie je niets - omdat het niet scherp is, of omdat er een golf voor je zit, of omdat je de focus gewoon even niet hebt – breng je hoofd zsm weer in positie en probeer het een paar slagen later nog eens. Je bent niet ineens zover afgedreven. Kort en krachtig, lukt het niet in een keer, relax en probeer het nogmaals.


WANNEER?

A. slag - kijk – slag – adem; In het ritme van je slag kijk je kort naar voren, brengt hoofd weer in positie, maakt een slag en pas de volgende slag adem je opzij met plat hoofd en ook zo snel mogelijk weer terug in positie (laag, ontspannen en naar beneden kijkend).


B. kijk + adem – slag; sommige mensen combineren het kijken en het ademen. Hierbij kijken ze eerst naar voren en draaien het hoofd daarna opzij om te ademen. Dit lijkt efficiënt, maar heeft ook het nadeel dat je door de draaiende beweging van je hoofd en een vervolgverstoring in je balans van de rest van je lichaam krijgt. Ben je dit al helemaal gewend, dan is er geen noodzaak om dit direct te veranderen.

Tip: Maar heb je de tijd om aan je techniek te werken, probeer dan eens het andere ritme (optie A) uit voor wat langere tijd en zie of je hierdoor een rustiger lichaam hebt in je slag en balans beter kan behouden.

(C.) adem + kijk – slag, sommige mensen ademen en kijken in 1 slag, maar hierbij heb je een groot nadeel, want je beweegt je hoofd tegen de stroom/weerstand in naar voren. En tevens krijg je een onbalans door de draaiende beweging.



HOEVAAK? Navigeren (kijken) is een verstoring van je balans, dus het liefst zo min mogelijk. Maar hoevaak hangt er wel van af, hoe recht je kunt zwemmen. Algemeen genomen: om de 6-10 slagen naar voren kijken


Tip: Als je ziet dat je uit koers bent, niet een te grote correctie uitvoeren. Hierdoor ga je extra zigzaggen en maak je veel te veel meters.


2. NAVIGEREN OP DE KANTEN/ ZWEMMERS NAAST JE


HOE? Indien je langs een oever zwemt of je hebt aan 1 of 2 kanten een oever in beeld, kan je ook navigeren door opzij te kijken ipv naar voren. Schat de afstand die je hebt in en probeer deze vast te houden (indien je recht langs oever zwemt).

WANNEER? Navigeren doe je bij het ademen, door echt opzij te kijken naar de oever. Kijk hoe jij op welke afstand jij ligt t.o.v. de oever. Wederom, sommige mensen staren en kijken niet echt, dus focus echt even goed om te kijken.


Tip: 1:3 ademen helpt hierbij, want dan is het makkelijk om op 2 kanten te kunnen navigeren (links en rechts). Dus probeer jezelf aan te leren om aan beide kanten te ademen. Ben je dit niet gewend, bouw het dan op door steeds vaker in je slag aan de andere kant te ademen. 6x kant 1 – 1x kant 2, 5x kant 1 – 1x kant 2 etc. of pak je niet-voorkeurskant af en toe erbij.

HOEVAAK? Bij elke ademhaling opzij kan je kijken en peilen hoe je ligt. Hierbij geldt ook weer, pauzeer je slag niet door lang proberen te focussen, maar behoudt je ritme van je slag en ademhaling.


Tip: Als je ziet dat je uit koers bent, niet een te grote correctie uitvoeren. Hierdoor ga je extra zigzaggen en maak je veel te veel meters.


3. NAVIGEREN - OP DE GOLF/WINDRICHTING

HOE? Dit heeft alles te maken met goed voelen. Voel waar de golfslag vandaan komt, voel waar de golf tegen je hoofd aan komt. En probeer deze hoek te behouden. Hoe hoger de golf hoe makkelijker, maar ook de kleine kabbelende golfjes, kunnen een goede richtingswijzer zijn. Voelen dat de wind een lichte stroming creëert en voel dat je opzij gezet word.


Tip: De zeilers en andere watersporters onder ons, kennen wellicht het verschijnsel: drift-, stromingshoek en grondkoers. Je denkt dat je rechtuit zwemt, door de wind drijf je wat opzij en als er ook nog wat stroming staat, dan is je eigenlijke koers die je over de grond aflegt, veel verder opzij dan waar jij initieel op gericht hebt. Dus je (ware) koers die je in moet zetten ligt iets meer tegen de wind en stromingsrichting in.


Veel plezier en veiligheid in het open water!

Mareille - Swimsensation

253 keer bekeken

SWIMSENSATION

mail mij:    mareille@swimsensation.nl

bel mij:      + 31 6 50 62 89 69

© 2015 Swimsensation Amsterdam

PARTNERS

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now