OPEN WATER SWIM TIPS: WETSUIT


Iedereen krijgt alweer de kriebels en sommigen onder ons zwemmen alweer in het open water. Doordat de zwembaden nog dicht zijn, willen ook meerdere binnen zwemmers nu toch het buiten water opzoeken. En in NL hebben we niet de luxe van 29 graden watertemperatuur, dus hebben we vaak een wetsuit aan.

Waar kan en moet je allemaal aan denken als je een wetsuit wilt kopen? Het is geen goedkope aanschaf en het lijkt op een product dat je zo even online kan bestellen. Alleen zitten hier nog veel haken en ogen aan, dus hierbij even kort op een rijtje gezet waar je zelf van te voren over na kunt denken en onderzoek doen en tips waar je op moet letten bij het passen ervan.


WETSUIT SPECIFICATIE & SELECTIE

Merken en modellen Er zijn veel merken die specifiek zwemwetsuits maken, maar vergis je niet met (golf)surf wetsuits. Gladde zwemwetsuits vs stugge ruwe surf wetsuits. Per merk heb je ook nog verschillende modellen van instap t/m pro, maar ook het verschil in open water en triathlon is al een verschil in model. Zelfs borstcrawl en schoolslag wetsuits zijn anders gemaakt. Voor de nieuwere sport Swimrun is nu ook een apart wetsuit gemaakt, waarin men ook kan hardlopen. Ook heb je verschillende lengte modellen van full body (lange mouwen, lange benen), shorty (korte mouwen, korte benen) en sleeveless (full body, zonder mouwen).

* Sport

* Merk

* Model

* Lengte

Budget

Welk budget heb je? En hoeveel heb je er voor over? Een duurder wetsuit is vaak flexibeler, gladder afgewerkt waardoor hij sneller is, en hebben ze vlakken met verschillend drijfvermogen voor de beste ligging en gebruik. Dus belangrijke afwegingen hiervoor zijn:

* Hoevaak zal je gaan zwemmen?

* Hoeveel comfort wil je hebben?

* Hoe belangrijk is de tijdwinst voor je (snelheid)?

Drijfvermogen, dikte & flexibiliteit Hoeveel drijfvermogen heb je nodig? Vrouwen hebben van nature meer drijfvermogen bij de heupen , dus die zijn vaak gebaat bij iets minder drijfvermogen rondom de heupen en benen. Als je een koudwater zwemmer bent, dan wil je wellicht wat meer dikte hebben om je warmer te houden. Meer dikte betekent vaak ook meer drijfvermogen, maar ook minder flexibiliteit. En het gebruikte soort neopreen bepaalt hoe flexibel (elastisch) het wetsuit is.

* Heb je van nature al een hoge ligging? Dan zal je profijt hebben van minder drijfvermogen in je benen (anders kan je je benen niet eens gebruiken zo hoog komen ze te liggen)

* Heb je van nature een diepe ligging, zinkende benen? Dan is veel drijfvermogen in de benen een groot voordeel voor jouw ligging en dus snelheid

* Heb je blessure gevoelige schouders, of vind je gevoel van vrijheid rondom je schouders prettig? Dan is een pak met flexibel en dun neopreen rondom de schouders belangrijk voor jou.

* Zwem je graag vroeg in het voorjaar of ook nog het najaar door? Dan ben je gebaat bij een dikker wetsuit.

* Heb je ambities om ijszwemmer te worden, dan moet je lichaam juist wennen aan het koude water zonder wetsuit! Dus dan is werken vanuit comfortabele warmte met een dun wetsuit naar de gewenning van kouder water zonder wetsuit stapsgewijs. Indien je dit wil gaan doen, win dan de juiste info, kennis en ervaring in en doe dit nooit alleen. Neem de tijd hiervoor (maanden!) om je lichaam hieraan te laten wennen. Heb je van nature al een hoge ligging? Dan zal je profijt hebben van minder drijfvermogen in je benen (anders kan je je benen niet eens gebruiken zo hoog komen ze te liggen)

* Heb je van nature een diepe ligging, zinkende benen? Dan is veel drijfvermogen in de benen een groot voordeel voor jouw ligging en dus snelheid

* Heb je blessure gevoelige schouders, of vind je gevoel van vrijheid rondom je schouders prettig? Dan is een pak met flexibel en dun neopreen rondom de schouders belangrijk voor jou.

* Zwem je graag vroeg in het voorjaar of ook nog het najaar door? Dan ben je gebaat bij een dikker wetsuit.

* Heb je ambities om ijszwemmer te worden, dan moet je lichaam juist wennen aan het koude water zonder wetsuit! Dus dan is werken vanuit comfortabele warmte met een dun wetsuit naar de gewenning van kouder water zonder wetsuit stapsgewijs. Indien je dit wil gaan doen, win dan de juiste info, kennis en ervaring in en doe dit nooit alleen. Neem de tijd hiervoor (maanden!) om je lichaam hieraan te laten wennen.


WETSUIT PASSEN EN TESTEN VOOR AANSCHAF

Pasvorm Ieder lichaam is anders, en ieder model is anders. Maar de pasvorm is essentieel of je lekker en goed kunt zwemmen met je wetsuit. M/V en S, M, ML, L, XL, XXL en ook STall, MTall, LTall etc. Er worden vaak standaard ranges aangegeven per lengte en gewicht, maar jouw figuur is ook bepalend, dus probeer jouw merk en model te vinden, door veel te passen.

* Sluit het goed aan bij je nek? Want je wil niet dat je te veel water schept.

* Sluit het goed aan bij je taille? Zodat het water en lucht daar niet kan ophopen?

* Sluit het goed aan bij je onderarm en -been? Zodat hier geen water binnenstroomt

* Sluit het goed aan bij je oksels en schouders? Te groot dan krijg je rimpels in het pak en mogelijk schuurplekken. Te klein dan krijgen je schouders te weinig bewegingsvrijheid en voelt het heel zwaar.

!!! Heel belangrijk hierbij is dat het pak op de juiste manier is aangedaan. Want dit kan vaak als gevolg hebben dat het lekt, niet comfortabel zit of je ligging verstoort. Zo kan het zomaar zijn dat een wetsuit met de juiste pasvorm voor jou totaal niet goed zit en niet lekker zwemt, terwijl bij een tweede poging (en wat hulp bij het juist aantrekken) juist als gegoten zit.

Wetsuit aandoen Wetsuit neopreen is stevig, maar ook delicaat. Dus met zorg behandelen en aandoen. Hierbij ontvang je allemaal tips voor het juist aantrekken van een pak en wat tips om het pak comfortabeler en sluitend te krijgen.

Van binnenuit beetje bij beetje omhoog trekken, om scheuren en haken in de gladde buitenkant te voorkomen.

Optie: met handschoenen om scheuren met je nagels erin te trekken

Optie: binnenstebuiten beginnen en dan omhoog werken


* Trek stukje voor stukje het pak omhoog/ aan vanuit de uiterste punten (benen en armen)

* Je kruis moet aansluiten, indien niet hoog genoeg, dan vanaf enkel beetje voor beetje naar boven opschuiven/oprekken. Niet vanuit je kruis trekken, want dit geeft te veel weerstand en gaat de rek eruit en het neopreen kapot.

* Heb je je armen in de mouwen, maar zit nog wat strak op je huid, blaas dan even heel hard in je mouw

* Trek het wetsuit goed ver je oksel in en geef de bovenkant van je schouder zoveel mogelijk ruimte/flexibiliteit.

* Trek je wetsuit goed hoog op aan de voorkant en aan de achterkant, zelfs aan de zijkant (beetje bij beetje zodat je de elasticiteit van je pak over de hele lengte verdeeld).

* Trek je wetsuit nadat je deze dichtgeritst hebt aan de breedte van de rits stukje voor stukje omhoog

* Heb je een smalle nek? Trek dan het flapje bovenaan de rits schuin naar beneden strak, dan sluit het je nek beter af.

* Nadat je dichtgeritst bent, even volledig door je knieën hurken en bij je nek voorkant de overtollige lucht eruit te persen.

* Ben je gevoelig op je schouders, smeer je bovenarm en schouders dan van te voren in met wat olie, zodat het pak beter over de huid glijd.

* Als je inmiddels zwemt en het zit nog strak om je schouders, laat dan wat water in je armen lopen tot over je schouders, dit glijd ook meer.

Wetsuit testen = een must!! Het allerbelangrijkste is het kunnen en mogen testen van het wetsuit door ermee te zwemmen in water. Het maakt niet uit of dit nu in een zwembad is of in het open water is. Op het droge lijkt het wetsuit altijd super strak te zitten en mooi aansluitend, maar tijdens het zwemmen merk je pas echt hoe het aansluit en of er water naar binnen loopt en waar. Ook merk je wellicht dat het ergens schuurt op een te hoge board of scherpe naad of het klittenband. Of dat er water in je benen loopt zodra je even schoolslag wilt zwemmen.

Tips tegen schuurplekken * Voor dames met wat langer haar, kan dit nog wel eens gaan klitten tussen je badmuts en je wetsuit, waardoor er schuurplekken komen à Stop je haar goed onder je badmuts, geen losse plukken aan de achterzijde. En trek de badmuts in je nek juist verder naar beneden of hoger, zodat het niet kan knellen.

* Schuurplekken in je nek, oksel of borstkas, kan je voorkomen/verminderen door wat vaseline of anti schuur te smeren.

* Voor je nek kan ook het koordje van je rits goed wegwerken helpen (niet terugslaan, waardoor het dikker word en geen klittenband uit laten steken.

* Duw het klittenband en de randen goed weg van je nek (schuin naar beneden, zodat het je nek niet kan raken.

* Trek je wetsuit niet té hoog op bij je nek, want dan kan je met optillen van je hoofd een vouw in je nek creëren wat op den duur gaat schuren.

* Blijf je er last van hebben, dan kan je ook een nek beschermer van gel/rubber kopen. Dit werkt voor sommige lange afstand zwemmer ook heel goed.


Succes en veel zwemplezier!

Mareille Swimsensation


287 keer bekeken

SWIMSENSATION

mail mij:    mareille@swimsensation.nl

bel mij:      + 31 6 50 62 89 69

© 2015 Swimsensation Amsterdam

PARTNERS

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now